Levens - Aspremont
donderdag 21 september 2023
Afstand (tijd) 4 uur

Gisteren ging het nog lang door met regenen, maar uiteindelijk in de avond klaarde het op. Vandaag zou het weer mooi moeten zijn in de ochtend en buien in de middag. Maar aangezien we maar een wandeling van 4 uur hebben en we geen tent of zo hoeven in te pakken kunnen we prima 4 uur wandelen voordat het gaat regenen.
Maar vanochtend is de realiteit toch wat anders: toen we de gordijen open deden was het al zwaarbewolkt en net na het ontbijt begint het te regenen. Gelukkig waren we nog niet aan de wandeling begonnen. Volgens de weersverwachting zou het rond het middaguur droog moeten worden, en aangezien we vandaag dus de tijd hebben wachten we daar maar op.
We brengen de auto alvast naar Aspremont en keren terug naar Levens waar we wachten. En inderdaad, tegen 12 uur wordt het lichter en stopt het zowaar met regenen. Nou zijn we niet zo heel goed van vertrouwen, dus laten we eerst maar eens de bakker opzoeken voor lunch en als het daarna nog steeds goed is gaan we op weg. Na het wegwerken van een flink eind stokbrood is het verder opgeklaard en dus pakken we onze spullen om om bijna exact 13:00 te beginnen aan onze wandeling van vandaag. Dat moet toch wel één van de laatste vertrektijden van onze GR5.
We steken de Grand Pré over, de grote centrale weide, aangezien de GR5 precies aan de andere kant loopt van waar ons hotel is. Daarna volgen we de weide een stukje waarna de GR5 zich tussen 2 huizen door wringt omhoog de heuvel achter de huizen op. Het is een korte maar steile klim en we zijn ook meteen weer terug in de natuur. Het pad daalt wat, steekt een onverharde weg over en klimt weer even kort. Vanaf dat hoogste punt krijgen we een serieuze afdaling voor de kiezen: erg steil met een pad dat zo uitgesleten is dat het hier en daar meer dan een halve meter diep is. En na de regen is het ook best glad geworden, dus we dalen voorzichtig af. Ver beneden ons zien we een dorpje en een tijdje denken we dat we daar helemaal heen moeten omdat het Ste.Claire is. Maar na de steile afdaling draait het pad naar links en begint zelfs weer wat te klimmen en dan beseffen we dat het dorpje niet Ste.Claire is, maar waarschijnlijk St.Blaise en dat ligt niet op onze route.
De volgende kilometer is makkelijk lopen naar Ste.Claire. We lopen door maar een klein puntje van het dorp en lopen het dorp meteen weer uit over een asfaltweg. Het gaat rustig maar enigszins onregelmatig omhoog totdat we linksaf moeten een onverharde weg in die naar Colla Partida gaat. Of zoals op het bord staat: "Rocca Partida". Dit is overigens de op-één-na-laatste officiële bergpas van de GR5 - zover je met 565m hoogte van een bergpas kan spreken. Hier moeten we rechtsaf een pad op dat onderlangs een indrukwekkende verticale rotswand loopt, waarna we met een kort steil klimmetje weer terug komen op de onverharde weg die gewoon om de rotswand heen is gegaan. We staan nu op een kruising van onverharde wegen, maar geen van deze wegen is onze route. We moeten het stenige pad in het midden op, want oh-wat-een-toeval ook meteen veruit het steilste pad is. Heerlijk. In 4 korte maar erg steile klimmetjes met vlakkere stukjes ertussen klimmen we naar 700m hoogte. Overigens is de eerste van de vier klimmetjes de langste en ook de steilste.
Bij de wegwijzer houden we links aan naar Aspremont aangezien we geen enkele intentie hebben even over de top van de Mont Cima te lopen. Het pad blijft min of meer op 700m hoogte lopen, maar wordt hier wel behoorlijk modderig vanwege de regen. Een aantal plassen zijn best groot en er we hebben taktische omtrekkende bewegingen nodig om er voorbij te komen. Dan daalt het pad kortstondig om een beekje over te steken om meteen weer te klimmen en op een onverharde weg uit te komen. Deze onverharde weg moeten we een paar honderd meter volgen waarna we weer linksaf slaan. Dat is een beetje onduidelijk omdat bij het pad naar links staat dat we rechtsaf moeten. Maar uiteindelijk blijft dat we linksaf moeten, en dan meteen rechtsaf. Alleen het pad rechtsaf ligt wat verscholen.
Nog geen 100m verder hebben we nu uitzicht op Aspremont en tot onze verrassing is het helemaal niet zo ver meer. We blijven afdalen totdat we bij de eerste asfaltweg van Aspremont komen. We steken deze over lopen nu over een stenen trap verder naar beneden totdat we echt verder een asfaltweg moeten volgen naar een uitzichtspunt. Aangezien we tijd zat hebben genieten we even van het uitzicht als 3 wandelaars omhoog komen. Ze komen uit België en ze lopen hetzelfde als wij, maar in omgekeerde richting. Dat wil zeggen, ze willen vandaag nog naar Levens. Aangezien het nu 16:00 is en het ongeveer 3 uur lopen is naar Levens wordt het een latertje voor ze. En blijkbaar hebben ze wat moeite gehad water te vinden, maar aangezien we nog een fles hebben met een liter water die we niet gebruikt hebben kunnen we die natuurlijk gewoon doneren. We zijn immers zelf nu vlak bij de auto.
We wensen ze veel succes en gaan zelf verder met afdalen. Het is maar een klein stukje verderop dat we in het centrum van Aspremont staan na 3.5 uur wandelen. En aangezien het de één-na-laatste dat is besluiten even van het moment te genieten door wat te gaan drinken op het terras van de bar/tabac voordat we terugrijden naar het hotel. Het is nauwelijks voor te stellen dat we morgen de laatste dag op de GR5 lopen. We hebben vandaag een aantal keren de Middellandse Zee gezien dus het zou toch langzaam tot ons door moeten dringen, maar dat gebeurt dus nog niet.